Att anlita hantverkare

Många projekt i hemmet kan involvera arbete man inte har erfarenhet av och löper risk för dyra misstag. Andra gånger kanske det kräver utrustning man helt enkelt inte har eller kan hyra. Vad omständigheterna än är som gör att man väljer att inte göra något själv utan att anlita en hantverkare, bör man alltid se till att göra detta på rätt sätt. Här tittar vi på vad man tänka på när man anlitar hantverkare.

1. Bygganmälan/bygglov

Det första man måste göra är att undersöka om det man vill göra kräver antingen en bygganmälan eller bygglov. Är detta fallet måste man skicka in bygganmälan eller begära bygglov i god tid.

2. Jämföra offerter

Är det möjligt att hitta fler än en i närheten som kan utföra arbetet är det alltid rekommenderat att ta in flera offerter och jämföra dessa. Ju fler man kan få desto bättre uppfattning kommer man att få om vilket pris man i slutändan kan vänta sig och hur lång tid det kan komma att ta.

3. Kontrollera hantverkaren

Innan man beslutar sig att välja en hantverkare bör man kolla upp de följande:

  • Hantverkaren är behörig att utföra arbetet.
  • Hantverkaren har F-skatt.
  • Hantverkaren är försäkrad.
  • Hantverkaren är skuldfri och saknar betalningsanmärkningar.

En hantverkare som inte uppfyller alla dessa krav bör man inte anlita.

4. Skriva avtal

Varje år är det tusentals personer som kontaktar Allmänna reklamationsnämnden för att försöka få ordning på allt som gick fel under en renovation. Saknar man ett avtal kan man även behöva juridisk hjälp för att lösa problemet.

Har man skrivit ett tydligt avtal med hantverkaren kommer det därmed framgå tydligt vilka krav som ställts på dem och vad man därför har rätt att kräva om det blivit fel någonstans.

Avtalet bör inkludera:

  • Arbetets omfattning.
  • När arbetat ska påbörjas och avslutas.
  • Hur mycket det kommer att kosta inklusive moms.
  • Hur och när betalningen ska genomföras.
  • Hur eventuella ändringar och tilläggsarbetet ska hanteras.
  • Vem som står för material, resekostnader och eventuell städning.
  • ROT-avdraget.